Loont consultancy écht de moeite?
Misschien niet echt een vraag die je verwacht van een consultancy bedrijf. En toch! Wanneer u een adviseur aanspreekt dan stelt u zich als klant uiteraard op voorhand de vraag wat de kosten/baten zullen zijn. Als consultant moet men zichzelf ook de vraag durven stellen of men werkelijk een toegevoegde waarde kan leveren. Het antwoord zal beslist niet altijd bevestigend zijn. In het laatste geval heeft men er alle baat bij dit met de klant in volledige transparantie te bespreken.
Kijken naar de 3 P’s
In de meeste gevallen zal men (gelukkig) de klant kunnen bijstaan en dan is een gestructureerde aanpak noodzakelijk. Voor adviesopdrachten is het handig om te vertrekken vanuit de 3P’s:
Proces
Hoe verlopen de processen van A tot Z? Welke structuren en systemen zijn er voor handen om deze processen te ondersteunen? Kunnen deze verbeterd of geoptimaliseerd worden of moeten deze nog helemaal opgebouwd worden.
People
Welke medewerkers heeft het bedrijf in huis om de strategische doelstellingen te realiseren? Over welke competenties beschikken ze reeds en kunnen deze verder ontwikkeld worden? Welke leiderschapsstijl wordt hierbij gehanteerd en is deze in overeenstemming met de waarden en cultuur binnen het bedrijf?
Performance
Op welke manier wordt het team aangestuurd, ondersteund en opgevolgd? Zijn de methoden aangepast aan de markt, grootte, samenstelling en niveau van het team? Welke KPI’s werden hiervoor uitgewerkt?
Wanneer de adviesopdracht bovendien uitgevoerd wordt als een project waarbij duidelijke afspraken gemaakt werden over resultaat, timing, mijlpalen en middelen dan blijft men als opdrachtgever gespaard van (vaak onaangename) verrassingen. Kortom, een adviesopdracht moet in de eerste plaats leiden tot een betere effectiviteit (= de juiste dingen doen) en een hogere efficiëntie (= de dingen juist doen). Pas dan kan u als klant spreken van return-on-investment en loont consultancy écht de moeite.